Technologische ontwikkeling kans voor adviseur

Het is inmiddels meer dan 25 jaar geleden dat ik als trainee bij de ABN mijn bank carrière startte. Sindsdien is er veel veranderd in de financiële sector. Terwijl ik aan deze blog aan het schrijven ben realiseer ik het me eens te meer.

De technologische ontwikkelingen hebben het landschap volledig op zijn kop gezet. In deze blog wil ik stil staan bij een groot aantal van deze ontwikkelingen.

Computers

Op mijn bureau stond aan het begin van mijn carrière nog geen computer. Op de particuliere afdeling waar ik werkte met circa 25 collega’s hadden we destijds twee computers. We werkten met typemachines en ongeveer twee keer per dag kreeg ik het zogenaamde brievenboek voor me. Hierin zat alle correspondentie die was geschreven door medewerkers en ondertekend moest worden door een procuratiehouder.

Ik kan me nog herinneren dat we op de computer het zogenaamde ‘blokkendoc’ kregen. We konden brieven gaan vervaardigen die waren opgebouwd uit standaard tekstblokken. Wat was dat een technologische vooruitgang.

Het was ook de tijd dat we een faxboek hadden. Als we een fax verstuurde moesten we dat opschrijven in een groot boek. Geen idee wat er destijds met deze informatie is gedaan. Uitgaande telefoongesprekken schreven we immers toch ook niet op!

Email en de autotelefoon

In de tweede helft van de jaren ’90 moet het zijn geweest dat iedere medewerker een eigen email adres kreeg. De gebruikelijke fysieke post nam af maar de informatie die men kreeg begon alleen maar toe te nemen. Niet alleen via de email maar ook via het Intranet. Ook de autotelefoon deed zijn intrede. Heel stoer was dat om met een speciale antenne op het dak van je auto te kunnen rondrijden en je was overal bereikbaar.

De technologische ontwikkeling ging alleen maar sneller en sneller. De laptop kwam en je kon ’s avonds gewoon thuis of waar dan ook door werken.

“Met teletekst hadden we de mogelijkheid om de koersen met een vertraging van circa 20 minuten te volgen.”

De multi-channel gedachte werd ontwikkeld. De cliënt kon zelf bepalen hoe hij met de bank contact had. Of via een adviseur of via het callcenter of via het internet.

De laatste twee jaar wordt er veel gesproken over Fintech. Allerlei nieuwe technologische toepassingen die de dienstverlening nog verder zullen doen veranderen zoals bijvoorbeeld ‘Robotbeleggen’, crowdlending, en diverse nieuwe betaalmethodieken.

Wat betekenen nu deze technologische ontwikkelingen voorzelfstandigevermogens- adviseurs?

Het moge duidelijk zijn dat het een enorm verschil is om in de huidige tijd als zelfstandige werkzaam te zijn in vergelijking met 25 jaar geleden.

Het begint bijvoorbeeld al met de beschikbare informatie. Deze was 25 jaar geleden zeer beperkt. Met teletekst hadden we de mogelijkheid om de koersen met een vertraging van circa 20 minuten te volgen.

Nu is het de grote uitdaging om alle informatie snel en efficiënt te filteren omdat de informatie achterstand inmiddels volledig verdwenen is. Daarnaast zijn de kosten om een advieskantoor goed te automatiseren met hulp van een serviceprovider (platform) binnen handbereik gekomen. Deze systemen doen tegenwoordig zeker niet onder voor de grote financiële spelers.

Het kantoren landschap is snel aan het veranderen. We zien dat de adviseurs steeds minder gebonden zijn om op een vaste locatie te werken. Thuiswerken of op een andere locatie is heel gebruikelijk geworden in de branche, ook bij de grootbanken. Partijen als Spaces, HNK en Regus groeien sterk. Door deze ontwikkeling is het hebben van een eigen kantoor betaalbaarder geworden. Vroeger moesten dossiers bewaard worden in een zwaar bewaakt bankgebouw. Tegenwoordig kan alle informatie in een goed beschermde cloud omgeving worden bewaard. Kantoren worden hierdoor steeds meer paperless. Wel is het natuurlijk zaak om je cloud omgeving professioneel te “bewaken”.

Eén aspect heeft het zelfstandig runnen van een kantoor er niet eenvoudiger opgemaakt, de regelgeving en compliance. Als een adviseur niet oppast wordt een groot gedeelte van de werkbare uren hieraan besteed. Professionele ondersteuning is hierbij een must.

Conclusie

Alle aspecten rustig op een rijtje zettend kom ik tot de conclusie dat door de huidige technologisch ontwikkelingen in de financiële sector het starten van een eigen adviespraktijk beter dan ooit is te realiseren. Een serviceplatform voor zelfstandige vermogensadviseurs kan er voor zorgen dat de kosten en tijdsbesteding goed onder controle blijven.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Illustratie van Affluent adviseur Jan Roelof Boerlage zonder achtergrond

Jan Roelof Boerlage
Als private banker was Jan Roelof bij ABN Amro verantwoordelijk voor de Nederlandse Private Banking markt. Nu is Jan Roelof zelfstandig private wealth manager, als generalist bewaakt hij de belangen van zijn cliënten.