We leven in een digitaal tijdperk. Dankzij het world-wide-web is ons leven een stuk aangenamer geworden: Voor uw dagelijkse boodschappen hoeft u de deur niet meer uit. Onze grootgrutters bezorgen hun koopwaar 24/7 bij u thuis. Een effectenorder op de beurs is tegenwoordig kinderspel. Onze kleding kopen we vandaag veelal online. De keuze is reuze! U kunt het zo gek niet bedenken of het is ergens ter wereld online te koop. Op zoek naar dat ene bijzondere tafeltje? Heden ten dage hoeft u hiervoor niet wekenlang ’s lands antiekwinkels af te struinen. Gewoon vanachter uw bureau, klik, klik en klaar. In 3 klikken besteld en de volgende dag bezorgd. Lang leve de vooruitgang! 

Toch? 

Natuurlijk gaat er wel eens wat mis. Toen de hypotheekrente in rap tempo omhoog dreigde te gaan, was u er als de kippen bij om deze via internetbankieren vast te zetten. Toen echter het bankafschrift op de deurmat viel, bleek uw online actie niet verwerkt….Het fotoalbum ter ere van opa’s 80ste verjaardag, dat u met veel zorg via een website had samengesteld, blijkt bij aankomst verwisseld te zijn met een album vol vakantiekiekjes van een onbekende familie. Zouden zij dan het fotoalbum voor opa hebben ontvangen…..? Uw (klein)kind rent na een slapeloze nacht de pakket bezorger tegemoet om het gisteren bestelde speelgoedbeest in ontvangst te nemen. De teleurstelling is groot wanneer het knuffeldier de reis niet heelhuids blijkt te hebben overleefd….. 

HELP! Wat nu?! 

“Waar gehakt wordt, vallen spaanders” luidt een Nederlands gezegde. Kan gebeuren dus. Gewoon even regelen met de betreffende instantie. Dit blijkt echter niet meer vanzelfsprekend. Mede door ons veranderde digitale koopgedrag, zijn filialen uit het straatbeeld verdwenen. Ook het achterhalen van een telefoonnummer, blijkt vaak een lastige opgave. Veel bedrijven lijken in deze tijd het persoonlijk contact met hun clientèle te ontmoedigen. In plaats van een telefoonnummer van een klantenservice, wordt u op een website geleid naar de “Q&A’s”; de meest gestelde vragen en de antwoorden daarop. Maar natuurlijk staat uw vraag daar niet bij. Ook kunt u chatten met een “Chat bot”; een computer die u moet laten denken dat u met een mens communiceert. Deze geeft echter vaak antwoorden op vragen die u helemaal niet stelde. Wanneer u, na lang zoeken, eindelijk een telefoonnummer heeft gevonden, volgt een immens “doorkiesmenu”. Wachtend op een medewerker, zegt een blikken stem dat “het drukker is dan normaal, waardoor de wachttijd erg lang is”. In het ergste geval gevolgd door: “Probeert u het later nog eens. We verbreken nu de verbinding”. 

Dit overkwam mij de afgelopen maanden regelmatig. Op die momenten ben ik niet op mijn best. Er bekruipen mij dan gevoelens van frustratie en machteloosheid. Een Chat bot die voor de derde keer zegt dat hij mijn vraag niet begrijpt, laat me twijfelen aan mijn eigen intelligentie. Ik verlang dan weemoedig naar “de goede oude tijd”. De tijd dat er in het dorp nog een fotograaf en een speelgoedwinkel was, waar ik mijn verkeerde of defecte aankoop kon omruilen. De aanwezigheid van een politiebureau bezorgde mij een goede nachtrust. Boeken hoefde ik niet te kopen, want deze kon ik lenen bij de bibliotheek. En er was een bankfiliaal…. 

En er was een bankfiliaal….

Er werkten daar mensen van vlees en bloed. U kende hen en zij kenden u. Natuurlijk ging er ook weleens wat mis. Maar u wist bij wie u terecht kon en deze persoon voelde zich verantwoordelijk en loste het probleem voor u op. 

“Tijden veranderen nu eenmaal”, hoor ik veel mensen zeggen. Gelaten accepteren ze het verval in service en persoonlijk contact. U en ik weten echter dat er op het gebied van vermogensadvies alternatieven zijn. 

Affluent adviseurs bieden u nog de service waar u recht op heeft. Als u dat wilt, komen wij gewoon bij u op de koffie en nemen de tijd om u en uw persoonlijke wensen te leren kennen. Bij ons geen Chat bot, maar een direct en persoonlijk telefoonnummer. Wij zijn echter niet “ouderwets” en maken bij ons werk natuurlijk ook graag gebruik van de nieuwste technologieën. Het “beste van twee werelden”, zeg maar. Zo komt het dat deze digitale kwartaalupdate via het world-wide-web bij u komt, maar hoop ik ook mijn cliënten net zoals het afgelopen kwartaal in het derde kwartaal weer persoonlijk te spreken. 

Voor nu wens ik u een goede en fijne zomer toe.