Het is inmiddels bijna 35 jaar geleden dat ik mijn carrière als trainee bij de ABN startte. Sindsdien is er veel veranderd voor een financieel adviseur. Terwijl ik aan deze blog aan het schrijven ben realiseer ik het me eens te meer.
Omdat de technologische ontwikkelingen erg snel zijn gegaan en blijven gaan is het landschap volledig veranderd. Kortom tijd om eens bij deze ontwikkelingen stil te staan.
Computers
Als eerste de ontwikkeling van mijn computer. Op mijn bureau stond aan het begin van mijn carrière nog geen computer. Maar op de particuliere afdeling waar ik, als adviseur, werkte met circa 25 collega’s hadden we destijds twee computers. We werkten met typemachines en ongeveer twee keer per dag kreeg ik het zogenaamde brievenboek voor me. Hierin zat alle correspondentie die was geschreven door medewerkers en ondertekend moest worden door een procuratiehouder.
Ik kan me nog herinneren dat we op de computer het zogenaamde ‘blokkendoc’ kregen. We konden brieven gaan vervaardigen die waren opgebouwd uit standaard tekstblokken. En wat was dat een technologische vooruitgang zeg.
Tenslotte herinner ik mij goed dat we een faxboek hadden. Als we een fax verstuurde moesten we dat opschrijven in een groot boek. Geen idee wat er destijds met deze informatie is gedaan. Uitgaande telefoongesprekken schreven we immers toch ook niet op!
Email en de autotelefoon
In de tweede helft van de jaren ’90 moet het zijn geweest dat iedere medewerker een eigen email adres kreeg. De gebruikelijke fysieke post nam af maar de informatie die men kreeg begon alleen maar toe te nemen. Niet alleen via de email maar ook via het Intranet. Ook de autotelefoon deed zijn intrede. Heel stoer was dat om met een speciale antenne op het dak van je auto te kunnen rondrijden en je was overal bereikbaar.
De technologische ontwikkeling ging alleen maar sneller en sneller. De laptop kwam en je kon ’s avonds gewoon thuis of waar dan ook door werken.
“Met teletekst hadden we de mogelijkheid om de koersen met een vertraging van circa 20 minuten te volgen.”
De multi-channel gedachte werd ontwikkeld. De cliënt kon zelf bepalen hoe hij met de bank contact had. Of via een financieel adviseur of via het callcenter of via het internet.
De laatste jaren wordt er veel gesproken over Fintech. Allerlei nieuwe technologische toepassingen die de dienstverlening nog verder zullen doen veranderen> Het begon met ‘Robotbeleggen’. Deze kreet is inmiddels verdwenen. Nu zijn het meet crowdfunding platforms, die veelal gericht zijn op kleinere bedragen. Maar inmiddels zijn er ook vele bedrijven die alleen maar bedrijfsfinancieringen doen en vraag en aanbod van geld samenbrengen.
Wat betekenen nu deze technologische ontwikkelingen voor de zelfstandige financieel adviseur?
Het moge duidelijk zijn dat het een enorm verschil is om in de huidige tijd als zelfstandige werkzaam te zijn in vergelijking met 30 jaar geleden.
Het begint bijvoorbeeld al met de beschikbare informatie. Deze was 30 jaar geleden zeer beperkt. Met teletekst hadden we de mogelijkheid om de koersen met een vertraging van circa 20 minuten te volgen.
Nu is het de grote uitdaging om alle informatie snel en efficiënt te filteren omdat de informatie achterstand inmiddels volledig verdwenen is. Daarnaast zijn de kosten om een advieskantoor goed te automatiseren met hulp van een serviceprovider (platform) binnen handbereik gekomen. Deze systemen doen tegenwoordig zeker niet onder voor de grote financiële spelers.
Het kantoren landschap is snel aan het veranderen. We zien dat de adviseurs steeds minder gebonden zijn om op een vaste locatie te werken. Thuiswerken of op een andere locatie is heel gebruikelijk geworden in de branche, ook bij de grootbanken. Partijen als Spaces, HNK en Regus groeien sterk. Door deze ontwikkeling is het hebben van een eigen kantoor betaalbaarder geworden. Vroeger moesten dossiers bewaard worden in een zwaar bewaakt bankgebouw. Tegenwoordig kan alle informatie in een goed beschermde cloud omgeving worden bewaard. Kantoren worden hierdoor steeds meer paperless. Wel is het natuurlijk zaak om je cloud omgeving professioneel te “bewaken”.
Eén aspect heeft het zelfstandig runnen van een kantoor er niet eenvoudiger opgemaakt, de regelgeving en compliance. Als een financieel adviseur niet oppast wordt een groot gedeelte van de werkbare uren hieraan besteed. Professionele ondersteuning is hierbij een must.
Als je nu start als financieel adviseur
Alle aspecten rustig op een rijtje zettend kom ik tot de conclusie dat door de huidige technologisch ontwikkelingen in de financiële sector het starten van een eigen adviespraktijk beter dan ooit is te realiseren. Door partner te worden bij Affluent kan je er voor zorgen dat de kosten en tijdsbesteding goed onder controle blijven.